donderdag 3 oktober 2013

De ‘making of’ van De mensen achter het Sophia

Een paar weken geleden was het zover: een teaser van mijn boek over ‘de mensen achter het Sophia Kinderziekenhuis’ kon online. Nadat ik goedkeuring had gekregen van de drie Sophia-medewerkers die in deze teaser beland waren, maakte ik een account aan op TenPages.com. Ik vulde alle gegevens in, maakte een eigen cover en uploadde tien pagina’s uit het manuscript: de zoektocht naar aandeelhouders kon beginnen.

De aanloop naar het project had echter wat meer voeten in de aarde. Omdat het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam dit jaar maar liefst honderdvijftig jaar bestaat, vonden we bij Metro dat we hier iets speciaals mee moesten doen voor de Rotterdamse editie. Mijn collega opperde om iets met de medewerkers te doen. Zo kwam ik op het idee voor een portretserie van een x aantal medewerkers. Niet alleen zou ik hen vragen naar hoe hun werkdag eruitziet, maar ook naar hun drijfveren en een klein inkijkje in hun privéleven. Want wat doet een kinderarts nou eigenlijk om thuis te ontspannen? En wat zijn hun mooiste herinneringen aan hun werk of aan patiëntjes?

Samen met de persvoorlichter kwam ik op een lijst van negen mensen die uitstekend in deze serie zouden passen. Gelukkig waren ze alle negen enthousiast over het idee en waren ze bereid tijd vrij te maken om mij en de fotograaf te ontvangen. Ik plande de afspraken in en werd zo langzamerhand kind aan huis in het Sophia. Maar dat gaf wel een dubbel gevoel: honderden kinderen en ouders waren hier ook kind aan huis, maar zij kwamen niet om leuke gesprekken te voeren. Zij kwamen hier omdat ze ziek waren, sommige kinderen konden na een controle weer naar huis, andere moesten geopereerd of opgenomen worden. Hoe houd je dat werk vol?

Gelukkig kwam ik er al na het eerste gesprek achter dat het lang niet alleen maar kommer en kwel is in het Sophia Kinderziekenhuis. Allesbehalve! Niet alleen worden er kinderen genezen, ook wordt er een heleboel onderzoek gedaan om ervoor te zorgen dat ziektes in de toekomst beter behandeld kunnen worden, of misschien zelfs wel helemaal voorkomen. En waar de onderzoeken of behandelingen nog niet zover zijn en kinderen toch een ellendige tijd in het ziekenhuis moeten liggen, proberen de medewerkers er alles aan te doen om toch een glimlach op de gezichten van de kinderen te toveren.

En als je de verhalen van deze negen bijzondere mensen hoort, dan begrijp je hoe ze het vol houden. De kinderen geven hen energie om voor de volle honderd procent aan het werk te gaan. Sterker nog, ze geven genoeg energie om nog een tandje bij te zetten ook!

Koop aandelen op TenPages.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten